Minua on aina kiinnostanut ilmiö, jota olen läpi
vuosikymmenten kuljettanut mukanani nimellä ”Jeesuksen funktio”. Kaikki alkoi
vuonna 1967, kun muutimme pieneen lestadiolaiskylään. Tulimme sinne muualta
ja olimme isän kanssa ortodokseja. Geenivirheeni ei vielä ollut poksahtanut
pysyväksi liikuntavammaksi. Asunto oli isäni työsuhdeasunto. Meidän takiamme vuokrakodistaan sai häädön paikkakunnan Suurmiehen poika perheineen, koska
asuntoa tarvittiin pitkän tauon jälkeen henkilökunnalle, johon Suurmiehen poika
ei kuulunut.
Aloitin saman vuoden syksyllä koulun opettajan mielestä
ryssäuskoisena ja hemmoteltuna ainokaisena, jonka isän tähden vielä Suosikkiperhe
oli joutunut muuttamaan pois. Siinä oli pienelle tytölle painolastia kerrakseen
ilman geenivirhettäkin. Varsinkin kun tämän kuuluisuuden lapsenlapsi oli
samalla luokalla. Eipä tainnut kulua päivääkään, ettei Tyyne- opettaja olisi
asiasta muistuttanut. Mitä tuli geenivirheeseeni, se oli vain silkkaa suuruudenhulluutta.
Olihan Tyyne- opettaja toiminut jo pitkän tovin kansankynttilänä. Hän oli opettajaseminaarin
käynyt nainen, eikä koskaan kuullut moisesta sairaudesta, joten se ei voinut olla mitään muuta kuin mielikuvitusta.
No, tämä geenivirhehän viis veisaa arvioitsijoista, mikä
kohteliaana huomiona 51 vuotta myöhemmin Kelalle kerrottakoon, joten virheen
tyypillisimpiä oireita eli helposti syntyviä luunmurtumia alkoi Tyynen
diagnoosista huolimatta ilmaantua. Vuosi 1968 oli kohtalon vuosi paitsi
Euroopassa ja Vanhalla Ylioppilastalolla, myös minun elämässäni. Minusta tuli
pysyvästi liikuntavammainen ihminen.
Eipä siinä kauan nokka tuhissut, kun Tyyne-opettaja teki erittäinkin
selväksi, että synnistähän tässä oli kyse, joko minun tai vanhempieni. Ryssänusko
ja kaikki. Minusta se oli todella mielenkiintoista! Kysymys Jeesuksen funktiosta syntyi, kenenkäs muun kuin, Tyynen ansiosta.
Nuttura oli jo vahvassa kasvussa siihen aikaan, eikä
silloinkaan sietänyt mitään epäreiluutta. Tyynellä oli tapana laittaa oppilaat
kirjoittamaan kulloinkin vuorossa olevaa kirjainta tarpeeksi monta riviä, että
hän saattoi piipahtaa kadun toisella puolella olevassa kaupassa ja
Osuuskassassa. Oppilaille hän kertoi tekevänsä jotain tärkeää opettajien huoneessa. Nutturan tietoon valhe tuli sillä lailla, että äitimme oli kerran
yhtä aikaa Tyynen kanssa jonossa lastenrattaissa istuvan, meillä hoidossa
olevan serkkuni kanssa. Äiti pelästyi suunniltaan, että koulu on jostain syystä
loppunut ja minä töröttäisin ilman avainta kylmässä syysilmassa. Äiti kertoi
juosseensa lastenrattaiden kanssa vinhaa vauhtia kylän läpi todetakseen, etten
ollutkaan kotona. Sitten kun tulin, äiti moitiskeli kummallista touhua
koulussa.
Äidille turhan huolen
aiheuttamisesta sydänjuuriaan myöten julmistunut Pikku-Nuttura piti seuraavana aamuna Tyyne -opettajalle erittäin
monisanaisen ja valaisevan saarnan opettajan kutsumustehtävästä lasten
kunnolliseksi kansalaiseksi kasvattamiseksi sekä valehtelusta ja toden
puhumisen eroista. Todeten vielä, että työaikana ei yksityisasioita hoidella!
Saarnan lopputuloksena Nuttura ja minä tietenkin jouduimme nurkkaan. Toisena
tekonaan Tyyne teki varmaan järjestyksessä sadannen kotikäynnin. Isä -parka oli
taas kahden tulen välissä, mutta yleensä Tyyne sai näillä käynneillä toisen
ojennuksen…en muista mitä sillä kertaa kävi, mutta Tyynen lähdettyä isä parahti
tuskaisena, että antaisimme Tyynen jo olla, hän oli vanha ja väsynyt, jäisi
kohta eläkkeellekin.
Seuraavana aamuna marssimme pirteinä peipposina ja hyvillä
mielin kouluun kaikki kolme. Sillä kertaa Runotyttö päätti ottaa ohjat käsiinsä
ja kertoi, että haluamme isän neuvosta jättää Tyynen rauhaan ja alamme ymmärtää
häntä, koska hän on vanha ja väsynyt. Nurkkaanhan me tietysti jouduimme.
Kovin huolissamme emme olleet, Nuttura ja minä, Tyynen
syntisaarnoista, sillä meidän mielestämme hän ei suinkaan ollut maailman paras
henkilö sitä ensimmäistä kiveä heittämään. En siis uskonut syntiä geenivirheeni
aiheuttajaksi. Joskin jossain omantunnon takaraivossa kyti ajatus, että ehkä me
oltiin liian suulaita, eikä osattu Jumalaa miellyttävällä tavalla kunnioittaa
esivaltaa, kuten Tyyne usein toimitti.
Elämä ja geenivirhe kulkivat kulkuaan. Syksyllä 1970
löysimme itsemme liikuntavammaisten lasten koulusta. Siellä oli monenlaisia
vammaisia lapsia, osa ei puhunut, ei liikkunut, eikä pystynyt edes syömään
itse. Aikani katseltuani, sain Jeesuksen funktioon seuraavan palikan. – Voi Tyyne
rukka, jos lienen nokkavuuksissani syntiä tehnyt, ovat nämä nyt niin vammaisia,
ettei näistä ole minkään valtakunnan syntiä edes tekemään. Olet Tyyne väärässä!
Joku muu juttu tässä on takana, ajattelin.
Rakennelman kysymykset täydentyivät, kun olin nuori teini. Ylivainio
& kumppanit olivat silloin parhaissa voimissaan. Kavereitani liittyi näihin suuntauksiin.
Nuttura ja minä oltiin pöyristyneitä. MIKÄ hätä meillä olisi tulevan vammaispalvelulain
turvin? Miksi minun pitäisi ulkopuolisen hyvää tai pahaa tarkoittavien
tulkintojen takia luopua yhdestä ominaisuudestani? Millä lihaksilla he
ominaisuuttani saavat syntinä pitää? Niihin aikoihin minulla oli tapana sanoa,
että rukoilkaa kuulkaa Kalkuttaan riisisadetta!
Asia ei silti ikinä lakannut kiinnostamasta. Surullisiakin
tapauksia sattui. Kenties surullisin niistä oli, kun olin töissä
invataksien tilauskeskuksessa. Vanhempi mies tilasi taksin Messuhalliin. Takaisin
ei kuulemma tarvitse hakea. Hän lähtee sieltä omin jaloin ja julkisilla.
Haetuttaa sitten pyörätuolin jollain konstilla pois. Minulla oli onneksi
kyseisenä päivänä iltavuoro. Jos nykyään odotetaan taksia, niin kyllä sitä
silloinkin odotettiin, ellei ollut ennakkotilausta. Mietin, että ainoa mitä
siinä tilanteessa voin tehdä, on varata auto häntä hakemaan. Varmistin
loppumisajan ja pidin yhden auton varattuna. Kuski ei ihan nikottelematta suostunut odottelemaan pelkällä kellonajalla, mutta Nuttura ja minä pidimme päämme. Vanhempi
mies tietysti soitti ja itkuissaan kiitteli kovasti. Näiden tapahtumien jälkeen
ei ole ihme, että uskonnot eivät ole minulta pisteitä suuremmin saaneet.
Itseasiassa vammainen ihminen kohtaa monin verroin muita
enemmän kaiken karvaisia uskolla parantajia tai hengellisiin yhteisöihin
kuuluvia, joiden mielestä vammaisen ihmisen pitää luonnostaan uskoa Jumalaan.
Minun mittapuullani on olemassa joitakin asioita, joissa
vammaisen ihmisen on oltava erikoisen tarkkaavainen, että hänen omat kykynsä ja
mieltymyksensä, eikä se vamma ja ulkopuoliset ihmiset saa liikaa jalansijaan
asiasta päätettäessä. Näitä asioita ovat asuminen, työ, seksi ja seurustelu
sekä uskonto ja muut vakaumukset. Minusta uskonnollinen hyvää tarkoittava
hölmöily tai jopa halu korottaa itseään vaivaisia holhoamalla ovat omiaan
vaikeuttamaan tai jopa torppaamaan vammaisen ihmisen hengellisen kehityksen.
Usko ja uskonto otetaan tai jätetään se vamma kärkenä.
Aikanaan kysymykseni
Jeesuksen funktiosta saivat myös vastauksia.
Kerron niitä nyt tässä, mutta huomautan, että vastaukset ovat periksi antamattoman
pohdinnan sekä yrityksen ja erehdyksen tuloksia vailla hyväksyttäviä teologisia
opintoja. Ne eivät ole tosia kenellekään muulle kuin minulle, mutta ehkä niistä
on jotain hyötyä samanlaisten asioiden kanssa kamppailijoille:
Isä meidän- rukous on tuttu. Yhdessä sen kohdassa sanotaan,
että tulkoon sinun valtakuntasi ja tapahtukoon sinun tahtosi niin maan päällä
kuin taivaissakin. Minulle Jeesuksen vierailu maan päällä tarkoittaa samaa kuin
leffojen mainostamisessa traileri. Näytetään kohokohdat. Sitten kun Jumalan tahto toteutuu myös maan
päällä, ei ole nälkää, sotaa, kuolemaa eikä sairauksia. Tahto tapahtuu, kun on tapahtuakseen. Tarkkaa aikaa ei tiedä kuin Isä. Tässä
kohtaa ajan virtaa ei siksi kenenkään päälle saisi asettaa sairauksista paranemisen
paineita. Sitä paitsi vammaisuus ei edes enää ole sama asia kuin sairaus.
Vammaisuus on ihmisoikeuskysymys!
Vamman ja synnin välinen yhtäläisyysmerkki näyttää mitä
ilmeisemmin olevan perua ajalta ennen Jeesusta. Mestarin parannettua sokeana
syntyneen miehen, kierivät kyläläiset kiekkona kysymään, että kuka teki syntiä hänkö vai hänen
vanhempansa. Pahaksi onneksi elämään on jäänyt kyläläisten kysymys, eikä Jeesuksen
vastaus: -Ei kumpikaan.
Vammaisena syntynyt ei ole ainoa, joka on joutunut ajan
saatossa vääristelyn kohteeksi. Helsingin Sanomien mukaan (22.3.2018) Paavi Gregorius I nimesi saarnassaan
vuonna 591 Maria Magdaleenan prostituoiduksi, ja tämä käsitys on elänyt
sitkeästi, vaikka evankeliumeista ei löydy mitään viitettä moiseen.
Minulla oli ilo äskettäin osallistua
Vammaisuuden teologia seminaariin. Seminaarissa sekä käytiin läpi, että kumottiin
näitä uskoon ja vammaisuuteen liittyviä myyttejä ja stigmoja. Totesimme, että
sinänsä hyvää tarkoittava fraasi, ”kaikki me olemme jollain tavalla vammaisia”
ei ole totta vaan alistavaa. Ken ei usko, voipi laittaa vammainen- sanan
tilalle vaikka turkulaisen tai tamperelaisen tai hifkin tai jokerin kannattajan,
tai jonkun muuhun vähemmistöön kuuluvan. Lause muuttuu sillä siunaamalla veriseksi
loukkaukseksi! Toivon, että seminaari olisi lähtölaukaus vammaisten ihmisten
vapautuksen teologialle.
Minulle seminaari antoi uutta
pohdittavaa Jeesuksen funktiosta hänen uhrikuolemaansa nähden. Opin, että
kirkkotaiteessa Jeesuksen kehoa ristillä on kuvattu sekä riutuvana ruumiina, että
dynaamisena ruumiina. Huomasin ajattelevani, että onko tämä ylipäätään lainkaan
tarpeellista? Miksi me olemme nämä kaksi ensimmäistä vuosituhatta keskittyneet toistamaan
kuvissa, kertomuksissa ja saarnoissa väkivaltaa ja väärintekoja, joita siinä
yhteydessä tapahtui? Miksi käymme kerta kerralta, vuosi toisensa perään läpi
haavoja, luiden murskaamisia, verta ja kyyneleitä? Onhan uhri annettu kerran
kaikiksi ajoiksi.
Pohdinta Jeesuksen funktiosta siis
jatkuu.
Säällistä vappua
kaikille! toivottaa Nuttura ja minä