lauantai 7. huhtikuuta 2018

NAISET DIGIAJASSA


Logoterapian mukaan me emme tee kysymyksiä, vaan elämä tekee ne. Kysymysten kautta kuulee sitten tarkoituksen kuiskeen. Jos ei kuule sitä, tai ei ole kuulevinaan, asiaa voidaan kysyä yhä uudestaan ja uudestaan. Kuiske voi muuttua suorastaan pauhuksi. 

Minä olen vihannut tasapuolisesti kaikkia sähköisiä vekottimia ja härpäkkeitä. Kaipuuni morsetettuihin sähkösanomiin, postivaunuihin tai korkeintaan lankapuhelimiin on sammumaton. Runotytön mielestä kirjekyyhkyt ovat romanttisuuden huippu. Nuttura saattaisi pärjätä pelkillä savumerkeillä.

Toinen syvä inhoni on kohdistunut tietototekniikkaan ja digiin. Jos kohta en ole täysin varma, onko nuo edes oikeat määreet inhoni kohteista. Joka tapauksessa älypuhelin, Windows kymppi ja gmail ovat aiheuttaneet minulle paljon surua ja murhetta ynnä riesaa. Tekisi mieli jopa sanoa, että melkein yhtä paljon kuin synnynnäisen geenivirheeni aiheuttamat hiusmurtumat. Ei sentään ne isommat, jotka vaativat aina leikkausta ja toipumista, eikä kummankaan onnistumisesta ole takeita. Mutta eipä varmuutta ole tietotekniikassa eikä digissäkään. Koska vaan, kaikki voi tyystin muuttua yksipuolisella ilmoituksella, eikä paluuta entiseen enää ole. Ikinä.

Nyt kuitenkin näyttää siltä, että elämä ei tue mielipiteitäni. On alkanut tipahdella kysymyksiä. Pari vuota sitten olin tilanteessa, jossa hyvin iäkkään ihmisen kunto äkkiä huononi. Kävi ilmi, ettei hänellä ollut kahvin-eikä vedenkeitintä, ei mikroa, ei pesukonetta, ei kännykkää, pankkitunnuksista puhumattakaan. Pankkiautomaatistakaan hän ei osannut nostaa rahaa. Kylpyhuoneessa oli amme. Elämä muuttui erittäin haastavaksi ja vaikeaksi, eikä vähiten puuttuvan tekniikan ja välttämättömien kodin muutostöiden takia. Koitin auttaa parhaani mukaan, mutta viimeinen vuosi oli erittäin raskas sekä meille, hänen ystävilleen, että etenkin hänelle itselleen. Mielessäni kypsyi ajatus siitä, että kaikille, tai ainakin perheettömille, ikäihmisille tulisi turvata kodinkoneosaaminen ja kodin muutostyöt sekä edes välttävät tietokonetaidot. Tekniikka on tullut jäädäkseen. Tutkainta vastaan ei kannata potkia. Minä en enää voi vihata entisellä volyymillä.

Olen kaiketi siinä kohtaa elämänvirtaa, että minä tarvitsen asenteen muokkausta myös näissä digijutuissa. Yksin työ- sekä luottamustehtävät puoltavat muutosta. Olen siksi ilmoittautunut seminaariin nimeltä Naiset digiajassa. No, siitäpä on tietenkin syntynyt myrskynpoikanen. Nutturan mielestä olen tekemässä isän petturuuteen verrattavan teon. Olihan isämme todennäköisesti oman kotikaupunkinsa viimeisiä asiakkaita, jotka sitkeästi vaativat, että PITÄÄ olla pankkikirja. Isän poismenostaan on kulunut kohta 15 vuotta, mutta silti pystyn kuulemaan korvissani hänen synkeät ennustuksensa, kuinka JONAIN päivänä pankkikirjaton tilini on tyhjennetty ja ”siinähän sitten olet sen pestyn kaulan kanssa!” Nuttura, tuo viimeinen mohikaanitar, on isänsä tytär, eikä taida muuksi muuttua.

Toisaalta kyllä minä Nutturaa symppaankin. Kaikki on niin kovin monimutkaista. Koittakaapa vaivattomasti löytää mistä satamasta mikäkin laiva lähtee tai minkä numeroiselta laiturilta Rautatietorilta löytyy mikäkin bussi. Ennen se kävi nopsasti. 

Aloitin äskettäin uudessa työpaikassa. Tietokoneeni kysyi, haluanko asettaa x selaimen oletusselaimeksi. Aina ennen olen osannut. Enpä enää. Ihan hirvittävän noloa, kun uutena työntekijänä pitää kysyä neuvoa NOIN yksinkertaiseen asiaan.

Eilen käytin epähuomiossa eri selainta kuin tavallisesti. Halusin tyhjentää tämän harvoin käyttämäni selaimen. Vei todella kauan aikaa ennen kuin historian hävittäminen onnistui. Jos onnistui, en ole satavarma. Kaikki oli täysin muuttunut. Tietojen tyhjentämisestä tuli mieleen, että samaa selainta käytti aikanaan kuntoutuskeskus, jossa olin laitosjaksoilla. Alkuinfossa kuntoutujille suositeltiin asiakaskoneiden historian tyhjentämistä käytön jälkeen. Mietin, että onkohan koneiden vieressä nykyään kirjalliset ohjeet, miten toimia…

Mutta sitten poksahti oivallus:

”Elämässä mukana, muutoksissa tukena; KELA!”  Miten huomaavaista, että Kela JO vuonna 2014 se lopetti sen ainoan, minulle sopivan laitoskuntoutusmuodon. Tätähän se tiesi ja ennakoi!!!!

Kaunista kevättä, toivottaa Studion väki