keskiviikko 30. joulukuuta 2015

VAMMAINEN TUHKIMO


Mitä eroa on vammaisella henkilöllä, joka ei voi käyttää julkisia ja Tuhkimolla? - Kumpikin tarvitsee ihmettä eli haltijakummia päästäkseen tanssiaisiin, mutta vammainen on enemmän pulassa, kun vaunut muuttuvat kurpitsaksi

Joka armaan kuukauden sekä uuden vuoden vaihtuessa pitää kuljetuspalvelun omavastuu maksaa  viimeistään kello 23.59, sillä kello 24 on jo uusi kuukausi tai - vuosi ja paluukyyti napataan seuraavasta saldosta. Mikä pahinta, jäljelle jää silloin pariton luku. Jos ei voi mennä minnekään julkisilla, niin ei niillä yleensä sitten palatakaan voi.  Puolikkaasta matkasta ei ole mitään iloa. Aina pitää suunnitella ja hermoilla.


Mitä tulee haltijakummiin, sekin on meillä Tuhkimon vastaavaa, hyväntahtoista höpsöä paljon, paljon hankalampi tapaus tai sopisiko määrittely ”tuulella käypä” paremmin meidän olosuhteisiin? Niin tai oikeastaan heitä on useita. Yksi päähaltija jäi eläkkeelle . Köyhienkaupunginosajärjellä, (missä Studio sijaitsee), ajateltuna olisi luullut, että, taloustilanteeseen viitaten, uutta johtajaa ei olisi palkattu. Väärin. Palkattiin.
”Vammaistyön johtajan tehtävään kuuluu lainsäädännön ja palvelurakenteen uudistumisesta johtuvien muutosten toimeenpano. Talouden johtamisessa keskeistä on resurssien oikea kohdentaminen ja tuottavuuden parantaminen. Henkilöstön johtamisessa painottuu suuren organisaation muutosjohtaminen sekä esimiesten ja henkilöstön sitouttaminen.” (ote työpaikkailmoituksesta).

Palvelurakennetta on - JUU- uudistettu ainakin kuljetuspalveluiden osalta!!! Kuka lie ne kommervenkit keksinyt ja ketä näistä innovaatioista voi kirstunvartijat kiittää/palvelunkäyttäjät syyttää, siihen ei Studiossa oteta kantaa, mutta nämä asiat ainakin ovat tapahtuneet reilun vuoden sisällä:

- Kimpassa kulkeminen ei enää lisää matkoja. Uudistajien mielestä palvelua oli totuttu käyttämään, joten ”kannustin poistuu”.  Samalla poistui monen vammaisen henkilön tärkeä ja osallisuutta lisäävä harrastus tai muu vastaava.

- Vanhusten sosiaalihuoltolan mukaiset matkat puolitettiin kahdeksasta (8) neljään (4). Lisää pudokkaita saatiin kun tulot tarkistettiin (tämä palvelu on tulosidonnainen). Pikkiriikkisetkin eläkkeet sentään joskus jonkun verran nousevat, mutta kun vanhusten kuljetuspalveluihin oikeuttavat tulorajat laahaavat vuosia jäljessä niin KAPS, jopa saatiin kokoon kokojoukko huonosti liikkuvia vanhuksia, joiden matkat tipahtivat kahdeksasta (8) suoraan NOLLAAN (0) kun he ovatkin yhen äkin liian VARAKKAITA.
- Viimeisin villitys on Matkapalvelukeskuksesta irrotettujen palauttaminen keskuksen ”hellään huomaan”.  (Irrotetut saavat käyttää sitä taksifirmaa, joka tarjoaa heidän vaativalle vammalleen turvallisen ja toimiva kyydin) Uusi asiakkuus alkaa 1.1. Toivottavasti kukaan irrotuksensa menettänyt ei vain joudu ekaa kertaa uudenvuoden yönä Matkapalvelukeskusta käyttämään. Menee vaikka töihin (aina ei voi vuoroaan valita) tutun taksin avustamana ja BÄNG klo: 24 vaunut todellakin muuttuvat kurpitsaksi ja paluukyyti on yhtä epävarmuutta… eikä pysty edes paniikissa karkuun juoksemaan kuten Tuhkimo teki.
- Tähän viimeisimpään villitykseen kuuluu myös hyvin pelottava lisäpiirre: irrotetut, jotka ovat vamman vuoksi pikkutaksin tarpeessa, eivät saa enää sitä MatkaPALVELUN asiakkaina käyttää, sillä heidän on katsottu olevan kyvykkäitä kiipeilemään koppiautoihin, koska kuljettajat on koulutettu avustamaan. Näin minulle on viimepäivinä asiakaskokemuksina kerrottu. Kelalainen asioiden uudelleen määrittely ja paperilla parantaminen ovat näemmä syövän lailla hiipineet tappamaan rakkaassa kotikaupungissani olevia, vaikea vammaisille ihmisille toimivia käytäntöjä. Surullista.

Mikä on vammaisen ihmisen luottamuksen suoja alati muuttuvien määritelmien aallokossa?

”Luottamuksensuojaperiaate siis tavallaan suojaa yksilöä julkiselta vallalta, tai tarkemmin sen mielivallalta. Hallinnon asiakkaan tulee myös itse toimia rehellisesti ja vilpittömässä mielessä. Hallinnon asiakkaan luottamusta ei suojata, jos tämä tahallaan toimii vastoin lakia. Taannehtivasti eli jälkikäteen voidaan oikeusasemaa muuttaa, jos asiakas on toiminut epärehellisesti, esimerkiksi salannut tietoja. Muutoin hallinnossa asioivan on voitava luottaa siihen, ettei viranomainen muuta päätöstä jälkikäteen.” (lähde Minilex, boldaus ja alleviivaus minun)
Tuttutaksin saaneet vaikea vammaiset helsinkiläiset ovat jo useampaan kertaan kaulittuja ja käännettyjä. Väitän, että koko systeemi ALKOI pyöriä vasta sitten kun kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat sieltä pois pääsivät. Valheella kukaan ei ole irrotusta saanut. Luottamuksen suoja on kuitenkin NOLLA (0). Kuka olisi se, joka alkaisi tosissaan miettiä, mitä tämä samojen asioiden jatkuva syynääminen maksaa ja onko pakko palkata eläkkeelle jääneen johtajan tilalle uusi niin kauan kuin rahat on vähissä?
Mieluummin markka leskelle kuin kympin kukat haudalle! Studiossa tuumataan ja kaiken uhallakin toivotaan ja toivotetaan ihanuuksia ja ihmemaita meille kaikille vuonna 2016 <3